tisdag 29 januari 2013

Påminnelse.

Var på apoteket för att köpa mellanrumsborstar. Jag sa till den vänliga unga damen som ville hjälpa mej att jag inte ville ha sådana som på bilden med metall. Håller med dej, sa hon, det gör ont. Jag sa att det tyckte jag inte men att jag fick rysningar, som när man krafsade på svarta tavlan i skolan, när metallen kom emot emaljen. Hon tittade oförstående på mej. På hemvägen kom jag på att hon väl aldrig sett en gammaldags svart tava. Kände jag mej gammal? Ja! Beträffande borstarna så finns det nu plastöverdragna.

1 kommentar:

  1. God kväll,Mary!

    Det ser ut som dessa mellanrumstandborstar inte alls är som mina. Dom jag har ska sättas i ett skaft som är vedervärdigt och borstarna böjer sig utan paus så jag har skippat skaftet och håller i metalltråden och hur kul är det då?
    Nu har jag några olika tjocklekar hemma så jag får väl använda klart dom men sedan ska det bli nya varianter som dina.
    Har dessa ett speciellt namn? Mina är gamla som gatan med attans så bra dom är och har använt sådana så länge jag kan minnas...men inte ända tillbaka till gröna/svarta tavlan. Jodå, vi hade en grön också vill jag minnas men i folkskolan var den svart som natten :-(
    Det var mycket som var svart på min tid i folkskolan men det var i alla fall arbetsro och tyst och lugnt, inte som det man hör pågår i dagens skola med våld mot lärare..hua...den tanken fanns inte i våra barnahjärnor i alla fall som tur var.
    Ack ja, numer vet inte ens SIFO eller NOVUS där jag deltar vad Realskola är utan den räknas som grundskola :-( Skulle roa mig ofantligt att se dagens grundskoleelever gå 4 år i realskola....tenta inför examen...innan man fick ta på den grå mössan.
    När jag gick sista året så skulle dom lägga ner realen/studenten och övergå till nytt system.

    Så gott att höra att ditt barnbarn äntligen fått lite lugn o ro i skolan där man fattar att alla människor inte är stöpta i samma form!! På tiden!
    Varm kram, Agneta

    SvaraRadera