lördag 22 december 2012

Jul igen!


Jag tycker inte att det var så länge sedan sist. Förr var det tolv månader emellan men nu känns det som om det är mycket kortare tid mellan högtiderna. Själv tar jag det inte så allvarligt och någon julhysteri känner jag inte av. Förmodligen en arbetsskada sedan länge då jag ofta arbetade på t.ex julafton. Jag plockar ut det gottaste ur "julkakan" och kan då njuta så mycket mer av det. Dotter med familj kommer hit och äter julsoppa. Sonen ställer in p.g.a. skadat revben och förkylning. Vi får ta igen det till nyår. 
Just det ... julsoppa. Det är en tradition som vi värnar om här nere på ett inte allt för stort område. Idag har jag kokt klimp som så småningom ska ner i den goda kött- och grönsakssoppan som vi äter vid 2-tiden på julafton. På kvällen är man så mätt efter denna njutning att det bara brukar bli skinkmacka och tomtegröt. Har precis griljerat min lilla, lilla skinka.
På juldagen blir det lutfisk och ris á la malta och på annandagen grönkål och skinka och sen är julen slut. Ett lagom frossande tycker jag.
God Jul och Gott Nytt År!

2 kommentarer:

  1. Vill önska dig en riktig fin och mysig jul! Njut av den goda soppan!
    Julkram fr Karin

    SvaraRadera
  2. Låter som en perfekt jul! God Jul och Gott Nytt År! Kram

    SvaraRadera