måndag 4 april 2011

Genevad i våra hjärtan.

Jag är relativt ... nåja ... 1 år sedan... nyinflyttad till Genevad och här trivs jag bra. I efterdyningarna av lördagens spontana grill på berget har jag funderat.  

Byn sover! Många försöker satsa på att få barnfamiljer att trivas och det är jättebra. Men i kölvattnet på dem finns vi lite äldre personer som inte nöjer oss med att spela Bingo på måndagar. 

Jag tror att det finns intresse för aktiviteter även för oss och på så sätt kan vi också locka hit fler barnfamiljer och hjulet är i rullning. 

Här kommer Byalaget in! Gör nåt! Jag har förslag som t.ex. promenader, gympa för tanter och gubbar i Folkets Hus, hobbyfotografering, studiecirklar, svampplockning, fika på berget m.m, m.m.

Varför inte läsa sagor på dagis eller berätta hur det var förr för barnen på Fritids. Jag tror att vi måste SATSA om vi vill att Genevad ska få ha kvar sin skola och vara en levande by. Vi gamlingar behövs och kan och vill!

Med barnen följer en hel radda av folk som också vill bo och trivas i Genevad.

Förresten vem äger den stora ängen bakom vykortsfabriken? Den är ju en helt outnyttjad resurs mitt i samhället. Ett par fotbollsmål, en hundrastgård med latrin och några bänkar och ett bord skulle kanske få både unga och gamla att använda denna gröna oas.
Det kostar pengar! Visst, men nog kan vi offra några kronor och några timmars arbete för att väcka byn ur sin törnrosasömn.

2 kommentarer:

  1. Härligt att läsa din blogg. Mycket fin . Att jag har ägnat den mesta tiden åt barnen i Genevad är helt rätt. Har haft hand om undomar och barn i 40 år så det har blivit min passion. Se till att de har haft det bra i idrottsföreningen m.m. Men har kämpat för at få hit seniorboende de senaste 5 åren. Tyvärr har ingen "byggherre" viljat ta hand om det. Kommunen har varit för att vi ska ha äldreboende. Så jag har inte glömt de äldre. Generationsväxlingen som nu pågår hade varit mycket roligare om de äldre hade kunnat stanna kvar i byn !
    När det gäller Byalaget har vi kallat till möte med medlemmar otaliga gånger men tyvärr har bara 5 äldre personer under våra möten. Vi har lagt lappar i varje brevlåda så att ingen har kunnat missa det. I måndags kväll hade vi möte och då uppkom frågan gällande tipspromenader igen. Det hade vi förr här men tyvärr fanns det många som inte kom ändå. Valborgsmässobål kommer att vara vid Öringevägen i år. Midsommarafton kommer det att vara fest på skolan dit alla är välkomna.
    Blev så glad att du tar upp detta om att det inte händer något för gamla. Nu har ni chansen att komma med i Byalaget..kanske ha en egen grupp där ni kan träffas och fixa tipspromenader m.m. Det finns ju massor att hitta på och du verkar vara en drivande kraft...så vi välkomnar dig ! Prata med de andra som spelar bingo så kanske du får med dig många. Vi ställer i Byalaget upp på allt vi kan hjälpa till med. Vi hälsar alla gamla som unga välkomna till vårt Byalag !

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva. Marken bakom Vykortsfabiken tillhör fabriken. En liten bit av den var förr lekplats, då kommunen tydligen ägde den delen. Prata med dom på Vykortsfabiken för jag vet inte vem som äger vad nu. Ha det gott

    SvaraRadera